ערב יום הכיפורים – ט' בתשרי
- עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שיפייס את חברו, אם יש קושי בכך יעשה שאלת חכם.
- חובה קדושה על כל אדם לבקש מחילה בערב יום כיפור מאביו ומאמו על כל מה שפגע בכבודם, ואם הבן/ת לא עשו כן ימחלו לו/ה בליבם. ויאמרו בפיהם בפירוש שמחלו לו על כל מה שחטא כנגדם, וכן הבעל והאשה ימחלו זה לזה, וכן תלמיד שיש לו רב בעירו יבקש ממנו מחילה קודם יום כיפור. ומה טוב המנהג שהחזן מכריז בליל יום כיפור קודם "כל נדרי" "רבותי תמחלו זה לזה" והקהל אומרים מחלנו.
- בערב יוה"כ נוהגים לעשות כפרות. ליטול את הכפרה ביד ולומר את הפסוקים כמובא במחזורים ליום הכיפורים.
- בכל ימי תשובה מרבים בנתינת צדקה, ובערב יוה"כ מרבים יותר.
- מצווה לאכול ולשתות בערב יוה"כ, דבר זה כל כך נכבד, כנחשב כאילו התענו תשיעי ועשירי.
גם נשים וגם חולה שאינו מתענה ביום כיפור מחמת חוליו, משום תעניתו בלילה לשעות, צריכים לאכול בערב יו"כ. מרבים בסעודות קלות כל היום ושמחים בשמחה של מצוה על כל לגימה וטעימה. - טבילה במקווה. מנהג ישראל להיטהר במקווה בערב יוה"כ. ומי שאינו יכול לטבול מסיבה כל שהיא, ישפוך על גופו כשתים עשרה וחצי ליטר מים.
- מתפללים מנחה בעוד היום גדול לפני סעודה המפסקת והיחיד אומר אחר תפילת שמונה עשרה, וידוי ועל חטא כמו ביום כיפור ויכה באגרופו כנגד ליבו.
- צריך להפסיק את האכילה והשתייה מבעוד יום, שמצוה מן התורה להוסיף מהחול על הקודש וגם נשים חייבות במצוה זו.
- הנשים מדליקות נרות כמו בשבת ומברכות "להדליק נר של יום הכיפורים". ואם אינן הולכות לבית הכנסת יברכו ברכת "שהחיינו" אחרי שיגמרו להדליק, ומשהדליקו חל עליהם קדושת יוה"כ ואסורות במלאכה ובכל חמשת העינויים.
- לפני שילך האב לבית הכנסת יברך את בניו ובנותיו, כי שערי שמים נפתחים. התפילה מובאת בהמשך.
- יחלצו נעלי עור אחרי סעודה המפסקת.
- ליל כיפור יוסיף מחול על הקודש וילך לבית הכנסת בגילה ורעדה וכניעת הלב. ויתעטף ציצית מבעוד יום ויברך עליו. ואם שקעה החמה יתעטף בלי ברכה.
- להכין את הקרשים ואת הסכך לבניית הסוכה במוצאי כיפור.
(עפ"י המחזור ליוה"כ, עבודת ה')
יום הכיפורים – י' בתשרי
החשוב ביותר ביום כיפור הוא לעשות שלום.
להפוך לחימה למחילה, מחלה לחמלה, על ידי חסד ונתינה.כתוב : "מיום שחרב בית המקדש… שערי דמעה לעולם לא ננעלו".
שערים אלו אינם נעולים בעבור דמעות אמיתיות ותפילות אמיתיות.
תפילה פרטית וכללית אמיתית יחד עם דמעה אמיתית, זו קריעת גזר דין."עזה כמוות אהבה.." הקב"ה שמח שבניו פולטים מקרבם כל זוהמה וכל לכלוך, שכן כל הפולט זוהמתו, מלכלך חיצוניות ומטהר פנימיות, והקב"ה אב רחמן מוחל על כך אפילו אם נמצאים על פתח ביתו של הקב"ה ולפני כסאו.
חמישה עינויים ביום הכיפורים:
אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת נעלי עור, נגיעה באישה.
והם כנגד :
חמישה חומשי תורה. חמישה חושים באדם. חמש פעמים 'נפש' הכתובות בפרשת יוה"כ. חמישה שמות שנקראה בהם: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה. חמש טבילות שטבל הכהן הגדול ביוה"כ. וכנגדם, חמש תפילות היום: ערבית, שחרית, מוסף, מנחה ונעילה.
הנאת הריח אינה אסורה, שזו היא הנאת הנשמה, ואין הנשמה צריכה עינוי.
נוהגים ללבוש לבן ביוה"כ, דוגמת מלאכי השרת.(עפ"י ספר התודעה)
תפילה לערב יום הכיפורים:
לפני ההליכה לבית הכנסת, מברכים את הבנים והבנות:
לבן: ישימך אלהים כאפרים וכמנשה:
לבת: ישימך אלהים כשרה, רבקה, רחל ולאה:
יברך ה' וישמרך. יאר ה' פניו אליך
ויחונך. ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום."ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים, שיתן בליבך אהבתו ויראתו, ותהיה יראת ה' על פניך כל ימיך שלא תחטא, ויהי חשקך בתורה ומצוות. עיניך לנוכח יביטו, פיך ידבר חכמות, וליבך יהגה אימות, ידיך יעסקו במצוות, רגליך ירוצו לעשות רצון אביך שבשמים. יתן לך בנים ובנות צדיקים צדקניות עוסקים בתורה ובמצוות כל ימיהם, ויהי מקורך ברוך, ויזמין לך פרנסתך בהיתר ובנחת וברווח מתחת ידו הרחבה ולא על ידי מתנת בשר ודם, פרנסה שתהיה פנוי לעבודת השם, ותיכתב ותחתם לחיים טובים וארוכים בתוך כל צדיקי ישראל, אמן".
(עפ"י המחזור ליוה"כ, עבודת ה')
מוצאי יום הכיפורים
- מבדילים על היין ומברכים על נר ששבת (כלומר נר שדלק מערב יו"כ ועד צאתו) או מנר שהודלק מנר ששבת, אין מברכים על הבשמים אפילו שחל יו"כ בשבת, ומכל מקום, טוב שלאחר ההבדלה והטעימה מהכוס יביאו לפניו בשמים ויברך. אח"כ עושים סעודה.
- נוהגים להתחיל בבניין הסוכה מיד אחר סעודת מוצאי הכיפורים, לקיים מה שנאמר 'ילכו מחיל אל חיל' וכדי שתהיה תחילת מעשיו בשנה זו במלאכת מצווה.
- ממוצאי כיפור עד סוף חודש תשרי אין אומרים תחנון.
(עפ"י המחזור ליוה"כ, עבודת ה')
בימים עד סוכות:
- להמשיך ולהרבות בצדקה לעניים.
- מקשטים את הסוכה ביופי ובהידור.
- לקנות את ארבעה המינים ולאגד אותם (דיני ארבעת המינים מובא בהמשך).
- ערוב תבשילין (ראה בר"ה).
(עפ"י לוח דבר בעתו)
שבת שבין יום הכיפורים לסוכות
שבת שבין יוה"כ לסוכות היא במדרגה של אחת לשנה,
שבת שיש בה יראה (לפניה יום הכיפורים בחינת יראה),
ואהבה (אחריה סוכות בחינת אהבה) כאחד,
הם בניין שלם ושיא הדבקות. דרגת "שמחם בבניין שלם".(עפ"י נתיבות שלום, הרב שלום נח ברזובסקי זיע"א)
העיון בהלכות בלוח זה אינו פוטר עיון בספרי ההלכה ושאלת חכם!!!