בארץ ישראל שמחת תורה ושמיני עצרת – יום אחד הוא, בחוץ לארץ כל החגים שני ימים, לכן מייחדים שם את היום הראשון לשמחת תורה ולתפילת הגשם בעיקר, ואת היום השני מייחדים לשמחת התורה בעיקר.
בשמחת תורה מתחילים לקרוא בספר בראשית כדי להראות שחביבה תורה עלינו כדבר חדש. דברי התורה לעולם, כעיגול וכמחול, סופן נעוץ בתחילתן.
ועוד: "שימני כחותם על ליבך" (שיר השירים ח) אנו חותמים באות למ"ד ופותחים בבי"ת והרי אותיות לב.
מלה אחרונה בספר דברים "…ישראל בראשית…" מלה ראשונה בספר בראשית.
(עפ"י ספר התודעה)
דיני שמחת חג (ראה בחג הסוכות).
סדר יום שמחת תורה
- ליל שמחת תורה אומר בתפילה "את יום שמיני חג העצרת הזה" ואם טעה ואמר "יום חג הסוכות הזה" לא יצא ידי חובה. ואם נזכר בברכה או בברכות שלאחריה חוזר ל "אתה בחרתנו", ואם סיים תפילתו חוזר לראש התפילה.
- אחר תפילת ערבית מקיפין שבעה הקפות ושמחים בשמחת התורה ומותר לספוק ולרקד לכבוד שמחת תורה.
- נוהגים להרבות בעולים ביום שמחת תורה לספר תורה לכבוד היום. ויש נוהגים לפרוס טלית על ראשי העולים במיוחד לילדים ויש להם על מה שיסמוכו.
- אחר מוסף עושים שבע הקפות ומרבים בשמחה לכבוד התורה אך יזהרו שלא יבואו חס ושלום לידי הוללות וליצנות.
- אין לשבת בזמן שעושים הקפות עד שיחזירו את ספרי התורה להיכל ורק חולים וזקנים מותר להם לשבת בין הקפה להקפה.
- מותר להוציא ספרי תורה לרחובה של עיר ביום שמחת תורה בשמחה ובריקודים ובלבד שיזהרו לשמור על גדרי הצניעות שלא תהיה תערובת נשים וגברים יחדיו.
- נוהגים לעשות הקפות גם אחרי מנחה וגם אחרי ערבית של מוצאי יום טוב וכל אדם ישתדל לשמוח בשמחת תורה בכל כוחו וכל זה להראות חיבה ושמחה לכבודה של תורה.
- יזהר מאוד בתפילות שמיני עצרת לאמרם בכוונה גדולה כי כל תיקון הימים הנוראים נשלם ביום זה.
- מתחילים לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" בתפילת מוסף.
(עפ"י המחזור לסוכות, עבודת ה')
אסרו חג
היום שלאחר החג, בשלושת הרגלים:
פסח, שבועות וסוכות – נקרא 'אסרו חג' על שם הכתוב:
"אסרו חג בעבותים עד קרנות המזבח" (תהילים קי"ח).
איסור לשון קשירה, תוספת יום שקושרים לחג.
ולכן אמרו: כל העושה איסור (קשר) לחג באכילה ובשתיה – מעלה עליו הכתוב כאילו בנה עליו מזבח והקריב עליו קורבן.
נוהגים בו קצת יום טוב, מרבים בו בקצת סעודה וממעטין בהספד ותענית, ואין אומרים בו תחנון. ואם חל בשבת אין אומרים 'צדקתך'.
(עפ"י המחזור לסוכות, עבודת ה')
|
העיון בהלכות בלוח זה אינו פוטר עיון בספרי ההלכה ושאלת חכם!!!