חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ל"ג בעומר

טעימה מהאור

תפילה על הילדים בערב ראש חדש סיון (כ"ט אייר) ולכל עת

"אתה הוא יי אלוהינו עד שלא בראת העולם, ואתה הוא אלהינו משבראת העולם, ומעולם ועד עולם אתה אל. ובראת עולמך בגין להשתמודע (כדי להודיע) אלהותך באמצעות תורתך הקדושה, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, בראשית, בשביל תורה ובשביל ישראל, כי הם עמך ונחלתך אשר בחרת בהם מכל האומות, ונתת להם תורתך הקדושה, וקרבתם לשמך הגדול. ועל קיום העולם ועל קיום התורה, בא לנו ממך יי אלהינו, שני ציוויים. כתבת בתורתך, פרו ורבו, וכתבת בתורתך, ולמדתם אותם את בניכם. והכונה בשתיהן אחת, כי לא לתוהו בראת כי את לשבת, ולכבודך בראת, יצרת אף עשית, כדי שנהיה אנחנו וצאצאנו וצאצאי כל עמך בית ישראל, יודעי שמך ולומדי תורתך. ובכן אבוא אליך יי מלך מלכי המלכים ואפיל תחינתי, ועיניי לך תלויות, עד שתחנני ותשמע תפלתי , להזמין לי בנים ובנות, וגם הם יפרו וירבו, הם ובניהם ובני בניהם עד סוף כל הדורות, לתכלית שהם ואני ואנחנו, כולנו נעסוק בתורתך הקדושה, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה, והאר עינינו בתורתך ודבק לבנו במצוותיך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך.

אבינו אב הרחמן, תן לכולנו חיים ארוכים וברוכים. מי כמוך, אב הרחמים, זוכר יצוריו לחיים ברחמים, זכרנו לחיים נצחיים, כמו שהתפלל אברהם אבינו, לו יחיה לפניך. ופרשו רבותינו זכרונם לברכה, ביראתך.
כי על כן באתי לבקש ולחנן מלפניך, שיהא זרעי וזרע זרעי עד עולם, זרע כשר, ואל ימצא בי ובזרעי, ובזרע זרעי עד עולם, שום פסול ושמץ, אך שלום ואמת וטוב וישר בעיני אלהים ובעיני אדם. ויהיו בעלי תורה, מארי מקרא, מארי משנה, מארי תלמוד, מארי רזא, מארי מצוה, מארי גומלי חסדים, מארי מידות תרומיות. ויעבדוך באהבה וביראה פנימית, ולא ביראה חיצונית. ותן לכל גוויה וגוויה מהם די מחסורה בכבוד, ותן להם בריאות וכבוד וכח, ותן להם קומה ויופי וחן וחסד. ויהיה אהבה ואחוה ושלום ביניהם. ותזמין להם זיווגים הגונים מזרע תלמידי חכמים, מזרע צדיקים. וגם הם זיווגם יהיה כמותם, ככל אשר התפללתי עליהם, כי זכרון אחד עולה לכאן ולכאן.
אתה יי יודע כל תעלומות ולפניך נגלו מצפוני לבי, כי כוונתי בכל אלה למען שמך הגדול והקדוש, ולמען תורתך הקדושה. על כן ענני יי ענני, בעבור האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב, ובגללם תושיע בנים, להיות הענפים דומים לשורשם, ובעבור דוד עבדך רגל רביעית במרכבה, המשורר ברוח קדשך.
שיר המעלות, אשרי כל ירא יי, ההולך בדרכיו. יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך. אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך, בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך. הנה כי כן יבורך גבר ירא יי. יברכך יי מציון, וראה בטוב ירושלים כל ימי חייך. וראה בנים לבניך, שלום על ישראל.
אנא יי שומע תפילה, יקויים בנו הפסוק, ואני זאת בריתי אותם, אמר יי, רוחי אשר עליך ודבריי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך, אמר יי, מעתה ועד עולם. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך, יי צורי וגאלי".

(שני לוחות הברית)

שנים עשר אלף זוגות תלמידי ר' עקיבא מתו במגפה מפסח ועד עצרת, על שלא נהגו כבוד זה בזה, והעולם נשאר שמם מתורה עד שבא ר' עקיבא והעמיד חמישה תלמידים והם: ר' מאיר, ר' יהודה בר אלעאי, ר' יוסי בן חלפתא, ר' שמעון בר יוחאי ור' אלעזר בן שמוע והם העמידו את התורה מאותו דור והלאה.

המהרי"ל כתב שהמגפה נמשכה כל ימי הספירה, אלא שבכל הימים של פגרא שיש בספירה ושאין בהם תחנון, באותם ימים לא מתו. והם: שבעה ימים של פסח, שני ימים של ראש חודש אייר, יום אחד של ראש חודש סיון ושבע שבתות. הרי שבעה עשר יום שבהם לא היתה המגפה. נוריד מספר שבע עשרה מארבעים ותשע ימי הספירה, נמצא שלא מתו אלא בשלושים ושנים יום בלבד. ולזכר זה אנו עושים את יום השלושים והשלושה בספירה, יום של הפסקת אבל.

יום ההילולה של ר' שמעון בר יוחאי, התנא הקדוש, שבו נוהגים להרבות בשמחה בל"ג בעומר, ולהדליק מדורות אש גדולות ומסביב להם מחולות, שירה וזמרה, להרבות בנרות, ותינוקות של בית רבן יוצאים עם חצים וקשתות בידיהם. ורבים עולים למרון להשתטח על קברו ולעורר רחמים על כלל ישראל. אך קדושת רשב"י נמצאת בכל מקום.

(עפ"י ספר התודעה)

בדרך אל האור
  • בב' באייר שבים לומר תחנון.
  • יש נוהגים לאכול מצה בפסח שני י"ד באייר.
  • להכין נרות להילולות של ר' מאיר בעל הנס ולרשב"י.
  • להכין ספרים וסיפורים בדיסקים לילדים מגיל חינוך לספירת העומר.
  • להכין מטעמים וקינוחים לל"ג בעומר. מומלץ: מרשמלו על שיפודים.
  • תספורת: בני ספרד מסתפרים מל"ד בעומר בבוקר ואילך.
                  בני אשכנז מסתפרים כל שנה בי"ח באייר.
  • לזכור לשמור מאוד מאש המדורה, על כל מקרה שלא יבוא ח"ו להכין מים קרים בלבד להרגעת כוויות.
  •  

הלכות ספירת העומר

  • בנוסח לשם יחוד שאומרים קודם הספירה לומר:
    "הנני בא לקיים מצות (בלי "עשה") ספירת העומר".
  • מעיקר הדין סופרים מהשקיעה, אך מלכתחילה נכון להחמיר מצאת הכוכבים. ואם לא ספר במשך הלילה, יספור ביום בלי ברכה.
  • מנהג טוב לספור בבוקר לאחר התפילה בלי ברכה, כדי שמי ששכח בלילה לספור, יוכל להמשיך לספור בברכה.
  • שכח לספור בלילה ולא ספר למחרת ביום, אינו רשאי להמשיך לספור בברכה, אלא יאמר לאחר שיכוון עליו בברכה ויספור הוא עצמו. אבל המסופק אם ספר אתמול, רשאי להמשיך לספור בלילה למחרת בברכה.
  • ספר את העומר ולא ברך, יצא, ואינו רשאי לברך באותו ערב. לכן מי ששאל אותו חברו 'כמה היום לעומר?'  לא יענה היום 'כך וכך'. מכל מקום אם לא אמר תיבת "היום" רשאי לספור בברכה, וכל זה עד היום השישי לספירה, אך מהיום השביעי לספירה שצריך להזכיר גם את מספר השבועות, כיוון שענה לו רק את מספר הימים, רשאי לספור עם ברכה.
  • מצוה לחנך את הקטנים לספור את העומר בברכה ואפילו שכחו לספור יום אחד ימשיכו לספור בברכה.
  • קטן שהפך בר מצוה בתוך ימי ספירת העומר, אף על פי שהקפיד לספור בקטנותו כל יום, לא ימשיך לספור בברכה, אלא ישמע מאחר ויצא ידי חובה.
  • נשים פטורות מספירת העומר, אך רשאיות לספור בלי ברכה.
    ובנות אשכנז מברכות על ספירת העומר.
     (עפ"י מחזור לפסח, עבודת ה')

מנהגי ספירת העומר

  • מנהג ישראל למעט בשמחת נישואין בימים אלה.
    בני ספרד עד יום ל"ד בעומר בבוקר.
    בני אשכנז מתירים להינשא מיום ל"ג בעומר.
  • מנהג ישראל לא לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה, אך שירה בפה מותר.
    אך לשמחה של מצוה (כגון הכנסת ספר תורה) מותר.
  • מותר לברך "שהחיינו" על פרי חדש בכל ימי העומר. אך בגד חדש, כשיש צורך יחדשו בשבת, או לשמחת מצוה (כגון ברית וכדומה).
  • מעיקר הדין מותר לקנות בגדים חדשים בימי העומר, וכן מותר להיכנס לדירה חדשה, ויעשו גם חנוכת הבית, בשירה בפה ואמירת דברי תורה.
  • מנהג ישראל לא להסתפר, בני ספרד עד יום ל"ד בבוקר, ובני אשכנז עד ל"ג בעומר. יש להיזהר גם בגילוח הזקן, אך מי שקשה לו בראש חודש אייר, ובמקום צורך גדול יש להקל להתגלח בכל ערב שבת.
  • מותר לאבי הבן, לסנדק ולמוהל, לחתן בר המצוה ולאביו להסתפר לכבוד מצוות ברית המילה או הבר מצוה.
  • אין הנשים בכלל איסור תספורת בעומר כלל ועיקר.
  • שנה שחל ל"ג בעומר ביום שישי מותר גם לבני ספרד להסתפר ביום שישי, מפני כבוד השבת. ומותר גם לערוך נישואין בליל ל"ג בעומר.

(עפ"י לוח דבר בעתו)

העיון בהלכות בלוח זה אינו פוטר עיון בספרי ההלכה ושאלת חכם!!!