חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פורים

פורים

טעימה מהאור

תפילה לפורים
"למדני והורני וחונני וזכני שאזכה לשמחת פורים בשלמות באמת, שאזכה לשמוח מאוד מאוד בכל לב ונפש בימי הפורים הקדושים בכל שנה ושנה בשמחה שאין לה קץ, עד שאזכה ע"י השמחה והקדושה של פורים להמשיך עלי ועל כל ישראל קדושה וטהרה…" (ליקוטי תפילות ח"ב ל"ז).

כיפורים כ-פורים,
ביום הכיפורים, באים ישראל למדרגות שלמעלה מהטבע ע"י ביטול הגוף, וזוכים למחילת עוונות, ובפורים זוכים לכך ע"י משתה ושמחה, ובהנאות אלה מתקדשים בקדושה עליונה. והמתקדש ע"י עינוג גדול מהמתקדש ע"י עינוי.
בכיפורים מצוות אכילה ושתייה לפניו ואחריה מצות הצום.
ובפורים 'ונהפוך הוא' קודם הצום (תענית אסתר) ולאחריו מצות המשתה (אכילה ושתיה). בפורים, מכח התגלות של קדושה עליונה מתקדשים ישראל וכל הבקשות  מתקבלות בשמיים.

מנהג ישראל, כדי להרבות בשמחה יתרה, בסעודת רעים, מתאספים יחד, אוכלים ושותים יחד. לפי שכל האירועים במגילה ארעו ע"י שמחה ומשתה. תיקנו חז"ל לנהוג כן היום לזכר הנס, וחייבים לשתות יין (האנשים ולא הנשים) עד שלא יידע להבחין בדעתו בין "ארור המן" ל "ברוך מרדכי".

אף שחייב להתבשם, יש מפרשים שישתה יותר מהרגלו ויירדם ומתוך כך לא יבחין ביניהם "ואחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמים".
אם יודע שיזלזל במצוות או ינהג קלות ראש אם ישתכר, מוטב שלא ישתכר.
החפץ ללגום יין יותר מהרגלו יעשה כן בסוף הסעודה ויברך ברכת המזון בכוונה, ואז תבוא עליו השינה כדת.
מצוות פורים באו לחזק את ליבם של ישראל באהבה, אחווה ואחדות גמורה של כלל ישראל.

(עפ"י ספר התודעה)

אורה זו תורה – "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון וייקר".

עוד מהאור הפנימי: "הניגון הוא שפת השמים"
(ר' שלמה אלקבץ – מחבר לכה דודי).

מובא בספרים הקדושים על אחשורוש, כי ברצונו היה להמציא תענוג נפלא ושלם לכל חושי האדם, במשתה שלו.
חוש הריח –  בחצר גינת ביתן המלך, כריח השדה…
חוש הראיה –  יריעות נאים בכל מיני גוונים, חור וכרפס ותכלת וארגמן…
חוש המישוש –  מיטות זהב וכסף…
חוש הטעם –  השקיית יין מלכות רב כיד המלך, בכלי זהב וכסף…
אך כמה מפתיע, לא ניתן שום תענוג לחוש השמיעה בסעודת אחשורוש, כיוון שדרך העולם בכל משתה של שמחה לשמח את לב השומעים בכלי זמר ושיר.
ומבואר בספרים הקדושים כי מאחר שכוונתו של אחשורוש היתה להחטיא את ישראל על ידי אכילה ושתיה של איסור, חשש כי אלו המבינים, הניגון ישפיע עליהם את השפעתו הנפלאה בקולותיו הנעימים, עד ששאר חושיהם יתבטלו וימנעו מלאכול ולשתות.
אמנם  יש למוסיקה לא נכונה כח גדול למשוך את האדם לעבירה, אבל ישראל עם קדושים הם וכשישמעו את השירה והזמרה, ייתכן כי יסגרו את עיניהם ויתעורר בליבם הטהור להדבק בה' ואותו זמר עצמו שבא לקלקל, יתן שכל לשומעים, לחזור בתשובה ולברוח מן העבירה.
וכמו ש "יין ישמח לבב אנוש", והרי ישנם מצוות לשתות יין כמו במשתה פורים, ובליל הסדר, אך אפילו שהיין בהכשר מהודר שבמהודרים, אין להשתכר, מכיוון שאחת התוצאות המגונות בשכרות היא בלבול השכל ובכך נעשית מחיצה בין השכל ושאר כוחות הגוף. כך גם עם ניגונים לא נכונים ובאופן לא מוגבל, נעשה בלבול השכל ומחיצה בינו ובין שאר כוחות הגוף.
לכן בפורים ובכלל ראוי לזמר זמר מעורר לב ונותן שכל לשומעים, למען תידבק נפשו של האדם בקב"ה, בשלוש לשונות של אהבה : דבקות, חפצה וחשק.
והבקשה לחזור לירושלים ולבית המקדש אינה בקשה לחזור למקום פיזי בלבד, אלא שתשרה השכינה בתוכנו, והשכינה אינה שרויה אלא על ידי השמחה.

"והביאנו לציון עירך ברינה".

(עפ"י "מתנת חיים" עמ' קנ"ב)


משה רבינו – יום פטירתו בז' באדר
"מפני מה נסתתר קברו של משה רבנו מעיני בשר ודם, מפני שגלוי וידוע לפני הקב"ה שעתיד בית המקדש ליחרב ולהגלות את ישראל מארצם. שמא יבואו לקבורתו של משה באותה שעה ויעמדו בבכיה ויתחננו למשה ויאמרו  לו: משה רבנו עמוד בתפילה, עמוד בעדנו, ועומד משה ומבטל את הגזרה.
מפני שחביבין צדיקים במיתתן יותר מבחייהם" (עין יעקב סוף פ"ק).                  

'חברה קדישא' בישראל, אף על פי שאומנותם בעשיית חסד עם המתים ועם החיים, אין הם שמחים במלאכתם לעולם.
הם שמחים בשעה שאין להם עבודה. לכן מנהג בהרבה קהילות ש'חברה קדישא' עושים יום טוב את יום ז' באדר, שבו מת משה רבינו והקב"ה בכבודו ובעצמו התעסק עם קבורתו ולכן זה היום היחיד שבו פסקה מלאכתם של עושי החסד עם המת – עושי חסד של אמת. יום זה אינו חל בשבת לעולם.

איך הבחינה בתיה בת פרעה כי "מן העבריים" התינוק שבתיבה?
התשובה היא, כי בכיו היה בכי של תקוה שזהו בכי של יהודי.

(עפ"י ספר התודעה)

"ולא קם נביא עוד בישראל כמשה"  (דברים לד).

בדרך אל האור
  • הכנות לחג

    • להכין נר למשה רבנו, מרדכי הצדיק ואסתר המלכה.
    • זכר למחצית השקל, להכין שלוש מטבעות לכל נפש (חצאי שקלים או חמישה שקלים שצבעם כסף, אם אין אפשר כסף אחר).
    • משלוח מנות – להכין רשימה למי שולחים, לדאוג להכשר מהודר למשלוח המנות.
    • לדאוג למתנות לאביונים.
    • ללכת לבית הכנסת לשמוע פרשת "זכור" בשבת שקודם פורים.
    • רעיון לפעילות במשתה פורים – להכין כיתוב של "עמלק" שכולם יוכלו לדרוך עליו, למחוק בצבעים וכו'.
    • לנקות את המטבח מחמץ אחרי פורים.

תענית אסתר

  • תענית אסתר (י"ג אדר) אסתר המלכה שקולה כאילת השחר.
    מעלות השחר ועד זריחת החמה התפילות מתקבלות ביותר.
    כדאי לקרוא פרק כ"ב בתהילים בשעה זו (אפשר לחזור לישון אח"כ).
  • זמן התענית מתחילה טרם עלות השחר, מומלץ לתת צדקה לכל פושט יד.
  • לפני מנחה לתת שלוש מטבעות (רצוי מכסף) זכר למחצית השקל.
    לתת את הצדקה לעניים או בקופת צדקה.
  • בסיום התענית דהיינו ליל פורים, קוראים את מגילת אסתר בבית הכנסת.
  • כדאי לארגן 'קריאת מגילה' לנשים.

 (עפ"י עלון לחג פורים הרבנית מיקלה)

יום פורים

  • לסמן בסידורים בתפילת שמונה עשרה ובברכת המזון את "על הניסים".
  • היום שלושים יום לפני הפסח ומתחילים לשאול ולדרוש בהלכות החג.
  • אין אומרים תחנון בי"ד וט"ו אדר א', בפורים ובשושן פורים.
  • מקרא מגילה – בליל פורים וביום פורים קוראים את המגילה וחייבים בה גם אנשים וגם נשים. ויכניסו בליבם שמחה עצומה בקיום מצוות עשה זו.
    שעת קריאת המגילה היא שעת רצון גדולה לבקשת בקשות.
    (לא להזיז כיסאות בזמן קריאת המגילה וברכותיה).
  • מתנות לאביונים – חייבים בה גם אנשים ונשים וזמנה בו ביום.
    מוטב להרבות ב "מתנות לאביונים" מאשר ב "משלוח מנות איש לרעהו".
    שתי מתנות לשני אביונים – מתנה לאביון ומתנה לאביון. זו השמחה הכי גדולה מלפני המקום לשמח לב עניים, יתומים ואלמנות. (אפשר גם אוכל ולא רק כסף).
  • משלוח מנות – שולחים איש לאיש ואישה לאישה, (לפחות) שתי מנות (מוצרים) אוכל או שתייה חשובה כגון יין, הראויות להאכל בו ביום, רצוי לשלוח עד זמן הסעודה.
    מנהג ישראל לאכול אוזני המן, כולם מוזמנים להדר ולאכול לפחות אוזן המן אחת.
    • משתה ושמחה – להכין שולחן ערוך, מפה לבנה ונרות דולקים, וללבוש בגדי יום טוב (או תחפושת). 
    נהוג לערוך את סעודת פורים אחרי תפילת מנחה, טוב לעסוק בתורה לפני הסעודה.

(עפ"י לוח דבר בעתו)

"צדיקים במותם קרויים חיים"
תאריכי פטירה של צדיקים

חודש אדר
ז' אדר –  משה רבנו ע"ה
ט' אדר –  ר' יהודה החסיד זצ"ל
כ"א אדר –  ר' אלימלך מליז'נסק זצ"ל

העיון בהלכות בלוח זה אינו פוטר עיון בספרי ההלכה ושאלת חכם!!!