בכל שנה ושנה בימי החנוכה יש הארה גדולה בשמים, מתנוצץ אור חדש, אור של ניסים ונפלאות לעם ישראל. יהי רצון שנזכה לאורו של משיח בעגלא ובזמן קריב, אמן .
בחנוכה נוהגים לאכול מאכלים מטוגנים בשמן, זכר לנס פך השמן, ומיני מזונות שברכתם "על המחיה" כדי לזכור את חנוכת המזבח המוזכר רק בברכת "על המחיה", לכן סופגניות הם המאכל הנבחר…
עוד נהוג לאכול מאכלי חלב, זכר לנס ההצלה שנעשה על ידי יהודית שהאכילה את הולפורנס מאכלי גבינה וכשנרדם כרתה את ראשו.
(עפ"י לוח דבר בעתו)
"וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל".
בחג החנוכה אנחנו מציינים שני ניסים המצטרפים לנס אחד:
נס הנרות ונס הנצחון, התעוררות לאומית ונצחון במלחמה, ביטוי עמוק למהלך הגאולה שהחשמונאים מוציאים לפועל, ביטוי להשגחת ה' על עמו.
כל ישראל זוכים לקדושת הימים האלה.
נר חנוכה – נר במקרא הוא בית קיבול לשמן.
"נר ה' נשמת אדם" מייצג את האדם.
"ולא תכבה את נר ישראל" מייצג את ישראל.
"נר מצווה ותורה אור" מייצג את התורה .
אחדות ישראל והאהבה ההדדית נועדו להשכין שלום בין איברי הגוף השונים. כדי לתת ביטוי לכל אחד מהאיברים בכוחות המגוונים שלו.
רק כאשר מתאחדים הכוחות כולם, כל הנרות כולם, לאור אחד משפיע ומאיר, אז כוחם של ישראל עומד להם. רוב הניצחון קשור ביכולת לאחד את כל הנרות, את כל הכוחות.
כי "כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן…"
(עפ"י החוברת לחנוכה "אור איתן")
רמזים לחנוכה מן התורה:
כשסופרים מהמלה הראשונה בספר 'בראשית' עד המלה העשרים וחמש, מגיעים למלה אור, רמז לחנוכה שחל בכ"ה=עשרים וחמש (בכסלו).
כשסופרים עשרים וחמש חניות במסעות בני ישראל במדבר, מגיעים לחניה בחשמונה (במדבר ל"ג) רמז לחשמונאים שנחו בכ"ה (בכסלו).
(עפ"י ספר התודעה)
דבר נפלא
אור שמונת ימי חנוכה – נוגה מאורו של חג הסוכות ושמיני עצרת שלאחריו, זמן שמחתנו, ע"י לכתם אחריו בארץ לא זרועה…
אור פורים – נוגה מאורו של חג השבועות, זמן מתן תורתנו, שאמרו "נעשה ונשמע".
ולעת קץ האחרון במהרה בימינו, יאיר על ישראל אור חדש מאור הגאולה הראשונה שהיתה בפסח, בזכות שסבלו עול הגלויות. וציפו לגאולה בשמחה.
(עפ"י ספר התודעה)
- נשים: להשתדל להניח את נרות חנוכה בבוקר, הנחת הנרות היא מימין לשמאל,
באופן זה: א ב ג ד ה ו ז ח . - מצוה מן המובחר בשמן זית ובפתילות צמר גפן, או בנרות שעוה.
- להכין משטח לא דליק לחנוכיה הרחק מהישג ידם של ילדים.
- לנפות קמח ולהשיג מתכון של סופגניות טעימות – למכינות סופגניות במו ידיהן.
אלה שקונות סופגניות במו ידיהן, לדאוג שיהיו טעימות ובהכשר מהודר. - להכין חידון ומשחקים לילדים.
- לזכור בשבת חנוכה להכין את נרות שבת וחנוכה מבעוד מועד.
- להכין את פרקי התהילים לקריאה 30 דקות לפחות מהדלקת הנרות: מובא בסעיף "נשים בחנוכה".
שבת חנוכה
נר השבת מדליקים משום שלום בית. ריבוי האור מביא ברכה ומוסיף אהבה בין כל בני הבית. נר השבת מכוון כלפי פנים, המשפחה, האם אוספת את האור לתוך הבית.
נר חנוכה מופנה החוצה. מכריז "מי לה' אלי"! "באנו חושך לגרש". האיש נלחם ברע ומנסה לגרשו.
חז"ל הכריעו שעיצוב הבית והגדרת מקומו המכריע קודמת להשפעה על החוץ, למרות חשיבותה הגדולה. וזה עוד טעם לכך שאם אין מעות לקניית שניהם, נר שבת קודם לנר חנוכה.(עפ"י החוברת לחנוכה "אור איתן")
מעות חנוכה:
מנהג ישראל לשחק בחנוכה בסביבון שחקוק עליו מארבעת עבריו:
נס גדול היה פה / שם בחו"ל.מנהג מעות חנוכה למשוך לב הנערים לתורה וליראת שמים, כי "חנוכה" מלשון חינוך הוא. מטעם זה נפוץ משחק הסביבון בין הילדים לחנכם שגם בימי פגרה יזכרו ניסי ה'. שהפעוטות היו משחקים בו להערים על האויבים לבל יחשדו בם שהם עוסקים בתורה, שיהיו ערים בעת ההדלקה ויפורסם הנס ביותר, על כן פיתו אותם ב "מעות חנוכה".
(עפ"י ספר התודעה)
נשים בחנוכה
- נשים חייבות בנר חנוכה.
- נשים נוהגות שלא לעשות מלאכה בחצי שעה הראשונה מהדלקת נרות, כיון שנעשה נס ההצלה מהגזרות שהיו עליהן והן שעל ידי אישה נעשה הנס – יהודית שכרתה את ראש הולופורנס, שר חיל המוצב היווני בגליל.
- ביותר נהוג לא לכבס או לתפור ביום א' וביום ח' של חנוכה, שחלים ביום חול ובראש חודש.
(עפ"י לוח דבר בעתו)
- נשים: להשתדל להניח את נרות חנוכה בבוקר, הנחת הנרות היא מימין לשמאל,
חשוב מאוד לנשים
כל ערב לקרוא בתהילים ליד הנרות הדולקים בחצי שעה הראשונה:פסוק אחרון בפרק צ' "ויהי נעם…" ופרק צא' שבע פעמים,
ופעם אחת לקרוא:
פרק ל',
פרק ל"ג,
פרק ס"ז(רצוי בצורת המנורה),
פרק י"ט,
פרק ק',
פרק קל"ג,
ותפילת "אנא בכח".
לבקש בקשות בתוך כלל ישראל.
זאת חנוכה
מרבים בצדקה בימים אלה ובפרט ביום השמיני יום אחרון של חנוכה נקרא "זאת חנוכה".(עפ"י ספר התודעה)
דיני הדלקת נרות
- אופן הנחת הנרות בחנוכיה, הוא מימין לשמאל, כך: א ב ג ד ה ו ז ח
- אופן הדלקת הנרות הוא משמאל לימין, כך: 8 7 6 5 4 3 2 1
לפני הדלקת הנרות מברכים שתי ברכות אלו :
בני ספרד: "ברוך אתה ה'… להדליק נר חנוכה".
בני אשכנז: "ברוך אתה ה'… להדליק נר של חנוכה".
ומברכים "ברוך אתה ה'… שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה".
בערב הראשון מוסיפים את ברכת "שהחיינו".
אחרי הדלקת הנרות אומרים "הנרות הללו…" ו "מעוז צור…".
- בשאר הלילות מברכים שתי ברכות בלבד: "להדליק נר" ו"שעשה ניסים".
- אם שכחו לברך "שהחיינו" יברכו ביום שנזכרים (בתוך ימי חנוכה).
- מי שלא הדליק ואינו עתיד להדליק מברך "שעשה ניסים" כשרואה נר חנוכה וביום הראשון מברך גם "שהחיינו". ופרטי הלכה בעניין זה רבים לכן יעשה שאלת חכם.
- בכל שמונת הימים אומרים "על הניסים" בברכת המזון לאחר הברכה "נודה" ובתפילת שמונה עשרה בברכת "מודים".
- אם שכח ולא אמר "על הניסים" אין מחזירים אותו, אלא אם כן נזכר באותה ברכה כל עוד לא אמר את שם ה' ואפילו נזכר בין "אתה" לשם ה'.
- יש אומרים שאם שכח יוכל לומר: בברכת המזון יאמר נוסח זה ב'הרחמן' "הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". ואם בתפילה יאמר "על הניסים" ב'אלוקי נצור'.
- כל שמונת ימי החנוכה גומרים את ההלל.
בנות אשכנז נוהגות לומר ההלל בברכה.
בנות ספרד מברכות על ההלל רק בליל פסח. - נחלקו אם לברך במסיבות הנערכות בימי החנוכה, אף שנוכחים שם כאלה שלא הדליקו נרות וגם לא שמעו את ברכות ההדלקה. יש אומרים שאפשר להדליק ללא ברכה, ויש שידליקו בברכה.
מי שכבר הדליק לעצמו, יוכל להוציא אחרים בברכה אם אינם יודעים לברך. - הדלקת נר חנוכה לכתחילה אחר צאת הכוכבים.
- יש לדאוג שכמות השמן בנרות תספיק עד שתכלה רגל מן השוק שהוא כחצי שעה אחרי צאת הכוכבים. בימינו, שמסתובבים אנשים ברחובות עד לשעות מאוחרות, ראוי לתת בנרות שיעור גדול יותר. כמובן, שכל זה כשמדליק ומציב את החנוכיה בחוץ, אבל כשמדליק לבני ביתו – די בחצי שעה.
- מי שלא הדליק נר חנוכה בזמנה, יוכל להדליקה כל הלילה. נכון להדליק נר חנוכה בזמנה גם אם לא יהיו נוכחים כל בני הבית.
- עיקר המצוה הוא בהדלקת הנרות ולא בהנחתם. ולכן אם כבו הנרות קודם שעבר שיעור זמן ההדלקה, אין צורך להדליקם שנית. והרוצה להחמיר על עצמו – יעשה זאת בלא ברכה.
- מנהג בני אשכנז: כל אחד מבני הבית מדליק חנוכיה לעצמו.
מנהג בני ספרד: בעל הבית מדליק חנוכיה אחת עבור כל בני הבית. - אף שאישה מדלקת נר חנוכה, נהגו שבעל הבית מדליק ומוציא את אשתו ידי חובתה שהרי "אשתו כגופו". ובנות הבית יוצאות ידי חובה בהדלקת אביהן.
- מי שנעשה בר מצוה בתוך ימי החנוכה, חלה עליו החובה מיום שנעשה בר מצוה.
- אבל תוך שלושים יום, על אביו או אמו תוך י"ב חודש, מדליק הנרות ומברך "שהחיינו".
- לכתחילה ידליק נרות בשמן, ואם השמן ביוקר או אינו מצוי ידליק בנר שעוה.
- את מנורת החנוכה יש להניח על הפתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ. ואם יש חצר לפני הבית, יש להניח את החנוכיה על פתח החצר.
- בבניין קומות, יש להניח את החנוכיה במקום מרכזי בבית שיאיר לבני הבית וגם אם אפשר על חלון הפונה לבניינים הסמוכים, כל זה בדירות שגבוהות מרשות הרבים עשרים אמה (9.6 מטר). אך דירות נמוכות יש להדליק בפתח הפונה לרשות הרבים.
- את הנרות יש להניח בגובה: מג' ועד עשרה טפחים (24ס"מ עד 90ס"מ) .
- ההדלקה בתוך הבית, יש להניח את החנוכיה בטפח הסמוך לצד שמאל כדי שתהיה מזוזה מימין וחנוכיה בשמאל כדי להיות מוקף במצוות.
אם אין מזוזה בפתח, ידליק את נר חנוכה מימין. - חובת ההדלקה היא חובת היחיד, ולא להדליק באמצעות שליח. לכן רצוי להשתדל להיות בבית בזמן ההדלקה.
- מי שיודע שיחזור לביתו בשעה מאוחרת נכון יעשה אם ימנה לו שליח שידליק נרות חנוכה בזמנם.
- מי שיודע שיחזור לביתו בשעה מאוחרת ואין לו שליח שידליק במקומו, יש אומרים שידליק נרות מפלג המנחה ויש אומרים שידליק כשיחזור. בכל מקרה – אם כל בני הבית ישנים – אם יכול להעיר אחד או שניים מבני הבית, כדי שישמעו ממנו ברכת "להדליק נר חנוכה" הנה מה טוב, ואם לאו יש נוהגים להדליק בברכה ויש נוהגים להדליק בלא ברכה.
- אורח שאין מדליקים עליו בביתו צריך להשתתף עם בעל הבית בהוצאות השמן. וראוי שידליק האורח נרות לעצמו. ולכן, היוצא מן הבית בחג החנוכה, יקח עמו נרות להדלקה.
- "אין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד" – אסור להשתמש בנרות החנוכה בין בשבת ובין בחול .
- את השמש מדליקים בריחוק-מה משאר הנרות ורצוי שיהא הנר גדול במידת מה משאר הנרות. השמש נועד לכך שהשימוש יהיה לאורו של נר זה.
- אין להדליק נר מנר על ידי אמצעי. וכל שכן שאין להדליק את השמש מנר חנוכה. אבל מדליקין נר חנוכה מנר חנוכה הסמוך לו על ידי פתילות ארוכות.
- את השמן הנותר בכוסיות ביום השמיני שורפים שהרי הוקצה למצוותו.
- בערב שבת מדליקים את נרות חנוכה ולאחריהם את נרות שבת.
- אם הדליק של שבת תחילה ולא קיבל שבת במחשבתו, יוכל להדליק את נרות החנוכה. כל זה באיש המדליק, וכן אשה ספרדיה שלא קיבלה על עצמה שבת. אבל אישה אשכנזיה שהדליקה נרות שבת לא תוכל להדליק אחר כך נרות חנוכה. ורצוי שידליק אחר בשביל האישה, הוא יברך את הברכה הראשונה והיא את שאר הברכות.
- בערב שבת יש לתת שמן בכמות גדולה יותר כדי שידלקו חצי שעה אחר צאת הכוכבים.
- נכון להתפלל מנחה לפני הדלקת נרות, אך אין לבטל תפילה במניין לשם כך.
- יש אומרים שקודם יבדיל ואחר כך ידליק נרות חנוכה, ויש אומרים שקודם ידליק נרות חנוכה ואחר כך יבדיל. מכל מקום בבית הכנסת ידליקו נרות חנוכה ורק אחר כך יבדילו.
- הנוהגים כרבנו תם שלא לעשות מלאכה במוצאי שבת עד שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה לא ישנו ממנהגם גם במוצאי שבת חנוכה.
- בימים אלה מרבים בצדקה.
(עפ"י החוברת לחנוכה "אור איתן")
"צדיקים במותם קרויים חיים"
תאריכי פטירה של צדיקים
חודש כסלו
י"ד כסלו – ראובן בן יעקב ע"ה
ט"ו כסלו – רבי יהודה הנשיא ע"ה
י"ט כסלו – רבי דב בער – "המגיד ממזריטש" זצ"ל
כ"ד כסלו – שמעון בן יעקב ע"ה
העיון בהלכות בלוח זה אינו פוטר עיון בספרי ההלכה ושאלת חכם!!!