טו בשבט
חז"ל אמרו : משול אחד בשבט כיום מתן תורה עד ז' באדר, מסוגלים ימים אלו לכח ההתחדשות בעסק התורה והמצוה.
(עפ"י ספר התודעה)
ט"ו בשבט
ראש השנה לאילנות
ט"ו בשבט מזכיר לנו את שבחה של ארץ ישראל ומעלותיה.
"עד לא עשה ארץ וחוצות – וראש עפרות תבל", משלי ח'.
'ארץ' – אלו שאר ארצות, 'וחוצות' – אלו מדברות, ו 'ראש עפרות תבל' – זו ארץ ישראל.
מדוע ארץ ישראל נקראת תבל? מפני שהיא מתובלת בכל!
שכן בכל שאר הארצות- יש בזו מה שאין בזו, ויש בזו מה שאין בזו, אך ארץ ישראל אינה חסרה כלום, שנאמר "ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם, לא תחסר כל בה".
ארץ ישראל ארץ הבחירה, ניתנה לעם ישראל העם הנבחר. ארץ אשר לפעמים היא מבורכת ולפעמים אינה מבורכת – הכל לא כדרך הטבע. בזמן שהיא מבורכת, אפילו זורעים בה מעט, הברכה בה מרובה, אוכלים מעט והאוכל מתברך במעיים. ובזמן שאינה מבורכת, שום דבר בעולם לא מועיל לפתוח אוצרותיה, שלא כדרך הטבע. אם היתה ארץ ישראל מבורכת כימים הראשונים, כעת עדיין נופה יפה ומתוקים פירותיה, והאויר בה נעים. לעתיד לבוא – באחרית הימים, לא יהיה קץ להודה, הדרה ותפארתה- ארץ זבת חלב ודבש.
ט"ו בשבט – ראש השנה לאילנות, ביום זה יחרץ דינם איך יצליחו פירותיהם ואיך תעלה תנובתם, כל פרי גדל בהשגחה מיוחדת, כמאמר חז"ל, על כל עשב ממונה מלאך האומר לו גדל.
יום שאדמת ארץ ישראל מחדשת בו כוחותיה להוציא את מיטב פירותיה, כשישראל אוכלים מפירות א"י ונהנים מטובם, מברכים עליהם תחילה וסוף למי שהנחילם ארץ זו, ומתפללים לחדש נעוריה ונעוריהם.
(עפ"י ספר התודעה)
שבת שירה
שבת זו נקראת על שם השירה, שירת הים שאמרו ישראל אחר קריעת ים סוף, והיא כתובה בפרשת בשלח שקוראים בה בתורה בשבת זו. בכח שירה זו, נטעו אמונה שירה ושמחה בכל לב נטע ישורון עד סוף כל הדורות .
כתוב בשירה: 'ויאמרו – לאמור' כלומר , כוחה של השירה עומד בכל הדורות.
הכרת טובה לציפורים – יש נוהגים בשבת זו לפזר לציפורים פרורים ממזונות שהוכנו לשבת. משום שקוראים בפרשת 'בשלח' סיפור על המן שירד לישראל במדבר, והרשעים בישראל יצאו ללקוט ביום השביעי הוא יום השבת, אף על פי שידעו שלא ירד ביום זה, הלכו בלילה ופזרו בשדה מן המן שבכליהם על מנת לאסוף אותו בבוקר ולהביאו לעיני העם, כדי שיאמרו שמשה בודה מצוות מליבו. אך הם לא מצאו את המן בבוקר לפי שהציפורים הקדימו אותם ונשאו את המן למרחוק, כדי שהעם יאמין במשה ובקדושת השבת על כן נותנים להם שכרן ביום שבו מזכירים את צדקתן בפרשת 'בשלח'.
(עפ"י ספר התודעה)
הכנות לחג
- נוהגים להכין פירות שונים לסדר ט"ו בשבט. ראוי להתכונן מבעוד מועד, לשטוף ולבדוק את כל הפירות בעיקר היבשים, מכל מיני נגעים (ניתן להעזר בספר 'בדיקת המזון כהלכה'/הר' ויא).
- לעשר את הפירות אם צריך.
- לנוהגים לערוך סדר ט"ו בשבט לקנות בירה (שעורה).
- להכין לאנשים את התפילה המיוחדת לאתרוג נאה (מובא בהמשך).
- להכין פרורים ממזונות שהוכנו לשבת לציפורים. לפזר לפני שבת שירה.
- אחר ט"ו בשבט, לזכור להכין 'זכר למחצית השקל' בשוויו לאותה העת.
- אין אומרים תחנון בט"ו בשבט.
- מט"ו בשבט כדאי להתחיל ולנקות חדרים, שטיחים, וילונות, ארונות וכו' לכבוד חג הפסח.
- לא כדאי לקנות מוצרי חמץ מיותרים ולהיסחף אחרי מבצעים בחנויות המזון.
טוב שיתפלל האדם ביום בו עולה השרף באילנות, הוא ראשית יסוד הצמיחה, "שיזמין לו השי"ת לעת המצטרך את הפרי עץ הדר, והנה תפילתו תעשה פירות". ('בני יששכר').
(עפ"י ספר התודעה)
תפילה על האתרוג הבן איש חי
ויהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו שתברך כל אילנות האתרוג להוציא פירותיהם בעיתם ויוציאו אתרוגים טובים ומהודרים ונקיים מכל מים ולא יעלה בהם שום חזזית ויהיו שלמים ולא יהיה בהם שום חיסרון ואפילו עקיצת קוץ ויהיו מצויים לנו ולכל ישראל בכל מקום שהם לקיים בהם מצות נטילה עם הלולב בחג הסוכות שיבוא עלינו לחיים טובים ולשלום כאשר ציויתנו בתורתך על ידי משה עבדך ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל.
ויהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו שתעזרנו ותסייענו לקיים מצוה זו של נטילת לולב והדס וערבה ואתרוג כתיקנה בזמנה בחג הסוכות שיבוא עלינו לחיים טובים ולשלום בשמחה ובטוב לבב ותזמין לנו אתרוג יפה ומהודר ונקי ושלם וכשר כהילכתו.
יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו שתברך כל מיני האילנות ויוציאו פירותיהם בריבוי שמנים וטובים ותברך את הגפנים שיוציאו ענבים הרבה, שמנים וטובים כדי שיהיה היין היוצא מהם מצוי לרוב לכל עמך ישראל, לקיים בו מצות קידוש ומצות הבדלה בשבתות וימים טובים ויתקיים בנו ובכל בית ישראל אחינו מקרא שכתוב, לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך כי כבר רצה האלוהים את מעשיך, באתי לגני אחותי כלה אריתי מורי עם בשמי אכלתי יערי עם דבשי, שתיתי ייני עם חלבי, אכלו רעים שתו ושכרו דודים. יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך, ה' צורי וגואלי:
ואח"כ יאמר מזמור כט' בתהילים:
מזמור לדוד הבו לה' בני אלים הבו לה' כבוד ועוז: הבו לה' כבוד שמו השתחוו לה' בהדרת קודש: קול ה' על המים אל הכבוד הרעים ה' על מים רבים: קול ה' בכוח קול ה' בהדר: קול ה' שובר ארזים וישבר ה' את ארזי הלבנון: וירקידם כמו עגל לבנון ושריון כמו בן ראמים: קול ה' חוצב להבות אש: קול ה' יחיל מדבר ה' מדבר קדש: קול ה' יחולל אילות ויחשוף יערות ובהיכלו כולו אומר כבוד: ה' למבול ישב וישב ה' מלך לעולם: ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום:
הצעה לסדר ט"ו בשבט:
בחלק מקהילות ישראל מקיימים סדר ט"ו בשבט.
" ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון ארץ – זית שמן ודבש "
(ספר דברים פרשת עקב)
ברכה כוללת על הפירות:
"יהי רצון שבכח סגולת אכילת הפירות, שנברך עליהם ונאכל עתה, יתמלאו מעוז שפע הודם, לשוב שנית, להגדילם ולהצמיחם מראשית השנה ועד אחרית שנה לטובה ולברכה, לחיים טובים ולשלום. ויהי רצון שיתברכו כל הפירות ואין לך קץ מגולה מזה. וימלאו אסמינו שובע, ותשרה הברכה בצאצאינו, שילכו בדרך הטוב והישר, שהם עיקר הפירות, ויחזרו כל הפירות, וכן משמעותן, למקומם, ולגאולה שלמה, במהרה בימנו, אמן".
אכילת מאפה חיטה
גרעין החיטה נזרע באדמה ונרקב לחלוטין משם נובט וצומח כח חיים חדש, רמז לעבודה הרוחנית של האדם .
לברך "בורא מיני מזונות"
ואח"כ לקרוא מזמור ק"ל בתהילים.
כוס יין
את הגפן נוטעים שורות שורות, רמז לעבודה הרוחנית של האדם שצריכה להיות מסודרת וברורה.
לברך "בורא פרי הגפן"
ואח"כ לקרוא פרק קל"ג בתהילים.
אכילת זית
הוצאת השמן למאור מהזית היא רק ע"י כתישה, רמז לאדם שיקבל ייסורים באהבה ומתוך כך יתעלה ויאיר.
לברך "בורא פרי העץ"
ואח"כ לקרוא מזמור קל"א בתהילים.
אכילת תמר
תמר, תם-מר, סוף הייסורים, תמר צומח ישר ללא עקמומיות ואינו מתפצל לענפים, רמז לעבודה הרוחנית של האדם, שיישא עיניו לשמים ולא יסטה מדרך הישר.
לקרוא מזמור קל"ב בתהילים.
אכילת תאנה
אם תאנה בשלה יותר מידי היא מתליעה, רמז לאדם שלא יחמיץ מצוה ומעשה טוב המגיעים לידיו.
לקרוא מזמור קכ"ז בתהילים.
אכילת רימון
הרימון מלא גרעינים כמניין תר"יג מצות רמז לאדם שיקלף הקליפה ויאסוף המצוות.
לקרוא מזמור קכ"ט בתהילים.
אכילת פרי האדמה
לברך "בורא פרי האדמה"
ואח"כ לקרוא מזמור קכ"ד בתהילים.
שעורה (בירה)
לברך "שהכל נהיה בדברו…" ולפטור את השתייה.
"שיבולת שעורים אומרת, תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו".
אכילת אגוז – לקרוא מזמור קכ"ח בתהילים.
אכילת שקד – לקרוא מזמור קכ"א בתהילים.
אכילת ערמון – לקרוא מזמור קכ"ו בתהילים.
אכילת חרוב – לקרוא מזמור קכ"ה בתהילים.
אכילת אגס – לקרוא מזמור ק"כ בתהילים.
אכילת חבוש – לקרוא מזמור קכ"ב בתהילים.
אכילת תפוח – לקרוא מזמור קכ"ג בתהילים.
אכילת אתרוג – לקרוא מזמור קל"ד בתהילים.
חמש עשרה פירות כמניין ט"ו בשבט. לברך ברכות אחרונות.
(עפ"י עלון לט"ו, אור הגנוז, הרב מרדכי שיינברגר)
"כי האדם עץ השדה"
"צדיקים במותם קרויים חיים"
תאריכי פטירה של צדיקים
חודש שבט
ב' שבט – ר' משולם זושא מאניפולי זצ"ל
ב' שבט – אשר בן יעקב ע"ה
ד' שבט – ר' ישראל אבוחצרא- הבבא סאלי זצ"ל
י' שבט – הרה"ק רבי שלום שרעבי זצ"ל
העיון בהלכות בלוח זה אינו פוטר עיון בספרי ההלכה ושאלת חכם!!!